תנ"ך על הפרק - תהילים ז - חומת אנך

תנ"ך על הפרק

תהילים ז

574 / 929
היום

הפרק

שִׁגָּי֗וֹן לְדָ֫וִ֥ד אֲשֶׁר־שָׁ֥ר לַיהוָ֑ה עַל־דִּבְרֵי־כ֝֗וּשׁ בֶּן־יְמִינִֽי׃יְהוָ֣ה אֱ֭לֹהַי בְּךָ֣ חָסִ֑יתִי הוֹשִׁיעֵ֥נִי מִכָּל־רֹ֝דְפַ֗י וְהַצִּילֵֽנִי׃פֶּן־יִטְרֹ֣ף כְּאַרְיֵ֣ה נַפְשִׁ֑י פֹּ֝רֵ֗ק וְאֵ֣ין מַצִּֽיל׃יְהוָ֣ה אֱ֭לֹהַי אִם־עָשִׂ֣יתִי זֹ֑את אִֽם־יֶשׁ־עָ֥וֶל בְּכַפָּֽי׃אִם־גָּ֭מַלְתִּי שֽׁוֹלְמִ֥י רָ֑ע וָאֲחַלְּצָ֖ה צוֹרְרִ֣י רֵיקָֽם׃יִֽרַדֹּ֥ף אוֹיֵ֨ב ׀ נַפְשִׁ֡י וְיַשֵּׂ֗ג וְיִרְמֹ֣ס לָאָ֣רֶץ חַיָּ֑י וּכְבוֹדִ֓י ׀ לֶעָפָ֖ר יַשְׁכֵּ֣ן סֶֽלָה׃ק֘וּמָ֤ה יְהוָ֨ה ׀ בְּאַפֶּ֗ךָ הִ֭נָּשֵׂא בְּעַבְר֣וֹת צוֹרְרָ֑י וְע֥וּרָה אֵ֝לַ֗י מִשְׁפָּ֥ט צִוִּֽיתָ׃וַעֲדַ֣ת לְ֭אֻמִּים תְּסוֹבְבֶ֑ךָּ וְ֝עָלֶ֗יהָ לַמָּר֥וֹם שֽׁוּבָה׃יְהוָה֮ יָדִ֪ין עַ֫מִּ֥ים שָׁפְטֵ֥נִי יְהוָ֑ה כְּצִדְקִ֖י וּכְתֻמִּ֣י עָלָֽי׃יִגְמָר־נָ֬א רַ֨ע ׀ רְשָׁעִים֮ וּתְכוֹנֵ֪ן צַ֫דִּ֥יק וּבֹחֵ֣ן לִ֭בּ֗וֹת וּכְלָי֗וֹת אֱלֹהִ֥ים צַדִּֽיק׃מָֽגִנִּ֥י עַל־אֱלֹהִ֑ים מ֝וֹשִׁ֗יעַ יִשְׁרֵי־לֵֽב׃אֱ֭לֹהִים שׁוֹפֵ֣ט צַדִּ֑יק וְ֝אֵ֗ל זֹעֵ֥ם בְּכָל־יֽוֹם׃אִם־לֹ֣א יָ֭שׁוּב חַרְבּ֣וֹ יִלְט֑וֹשׁ קַשְׁתּ֥וֹ דָ֝רַ֗ךְ וַֽיְכוֹנְנֶֽהָ׃וְ֭לוֹ הֵכִ֣ין כְּלֵי־מָ֑וֶת חִ֝צָּ֗יו לְֽדֹלְקִ֥ים יִפְעָֽל׃הִנֵּ֥ה יְחַבֶּל־אָ֑וֶן וְהָרָ֥ה עָ֝מָ֗ל וְיָ֣לַד שָֽׁקֶר׃בּ֣וֹר כָּ֭רָֽה וַֽיַּחְפְּרֵ֑הוּ וַ֝יִּפֹּ֗ל בְּשַׁ֣חַת יִפְעָֽל׃יָשׁ֣וּב עֲמָל֣וֹ בְרֹאשׁ֑וֹ וְעַ֥ל קָ֝דְקֳד֗וֹ חֲמָס֥וֹ יֵרֵֽד׃אוֹדֶ֣ה יְהוָ֣ה כְּצִדְק֑וֹ וַ֝אֲזַמְּרָ֗ה שֵֽׁם־יְהוָ֥ה עֶלְיֽוֹן׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

מאת:

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק

שגיון לדוד אשר שר לה' על דברי כוש בן ימיני. אפשר לרמוז דלהיות דשאול לא מחה זכר עמלק וגרם דהנחש עדיין אחז בפגם הירך וגם משו"ה אין השם שלם כביכול וחסר ו"ה להיות שלם השם. ודוד הע"ה תקן הרבה בשירותיו כמ"ש המקובלים. וכשתחשוב נחש לרמוז דשאול גרם שעדיין אוחז בפגם הירך ונוסף דעדיין אין השם שלם כביכול דחסר ו"ה לתקן בצד מה אמר שגיון שהוא בגימטריא נחש לבטל יניקתו מהירך ועוד ו"ה לתקן איזה תקון וז"ש שגיו"ן על דברי כוש דהוא שאול דכתיב בן שנה שאול שהיה נקי מחטא כבן שנה וזה מצד יראת ה' שהיה תמיד שם הויה נגד עיניו ובזה ניצול מיצר וזה רמז בתיבת כוש דהיה בין עיניו כ"ו שם הוי"ה ובזה מבטל יצר גימטריא ש' וזה רמז כוש כ"ו מספר שם הוי"ה. ש' בגימטריא יצ"ר ועוד בן ימיני דלא השתחוה לעשו. ועוד דבנימין בן יעקב אחד מד' שמתו בעטיו של נחש. ועם כל זה חטא שלא מחה זכר עמלק. והוא פלא. לזה התפלל ה' אלהי בך חסיתי הושיעני מכל רודפי היצר וכחותיו והצילני מן החטא. והוא התפלל סתם כמו שמתפלל על אויביו הנגלים בארץ אך כונתו על אויבי הנפש סט"א וגונדא דחימה והקב"ה בוחן לבות וידע כונתו וזו חכמת דוד הע"ה לשאול מה' יתברך להצילו מאויבי הנפש והגוף ומסט"א וכיוצא:בור כרה ויחפרהו. אמרו רז"ל בשוחר טוב כל שהרשעים הן חופרים לנפשם הן חופרין ובסוף יפול בשחת יפעל ישוב עמלו בראשו זה המן שכל מה שחשב למרדכי נעשה לו עכ"ל ויתבאר זה במ"ש במדרש ר' פנחס ור' חוניא לפי שהרשעים אומרים כמה רבואות גהינם היא מחזקת אמר הקב"ה כל מה שאתם רבים בעולם היא מתפתה בכל יום ומרחבת ומעמקת שנאמר כי ערוך מאתמול תפתה עכ"ל וידוע שגיהנם נקרא בור והרשעים קונים גהינם בממון גדול אשר לדבר עבירה פז"ר גדו"ל ברצון טוב וז"ש בור כרה מלשון אשר כריתי לי שכן קורין למכירה כירה. וכי תימא כמה רבואות מחזיק גיהנם לז"א ויחפרהו שהן חופרין לנפשם כי מתרחבת ומעמקת. ומ"ש ובסוף יפול בשחת יתבאר במעשה הרוח שדיבר למהרח"ו ז"ל שהיה כ"ה שנים שהיה ביסורין קשים מאד כי מ"ש משפט רשעים בגיהנם י"ב חדש הוא כשילכו לגיהנם אבל קודם גהינם הם יסורין יותר קשים ואחר כמה שנים הולכים לגהינם ושם הם י"ב חדש וז"ש ובסוף יפול בשחת יפעל דהגהינם הוא בסוף כמה יסורין קשים. ומה שדרשוהו בהמן הפשוט שהמזמור מדבר בשאול הע"ה שהוא גרם לצרת המן שהחיה אגג ודוד הע"ה הוא היה יסוד המעלה להצלה כמו שארז"ל דבזכותו ניצולנו לזה דריש בור כרה בהמן שהוא קנה בדמים מרובים מפלתו ויפול בשחת יפעל כי הוא פעל ועשה ומדד עצמו על העץ ישוב עמלו בראשו כמ"ש ואת עמלנו אלו הבנים שהוא נתלה בתחילה ובניו עליו. וחתם דוד הע"ה אודה ה' כצדק"ו שהוא מודה על נס זה כמו שמודה אסתר שהיא צד"ק ואזמרה שם ה' עליון דתמיד בשירותיו הוא מתקן הירך והנצח כמ"ש נעימות בימינך נצח וזו ששאל דוד הע"ה זכרני ה' ברצון עמך שיזכירהו בנס זה וא"ל הקב"ה לך אני מזכיר תחילה איש יהודי ואח"כ ושמו מרדכי כמו שאמרו רז"ל. ולכן אמר אודה ה' כצדקו ואזמרה שם ה' עליון:

תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך